Menu

LLUITEM PER MILLORAR EL BENESTAR DELS USUARIS DE LA RESIDÈNCIA ALCHEMIKA

2017-10-28 - Drets Socials, Equipaments

Més d’un any després de l’obertura del centre públic, continua la lluita dels familiars per millorar la qualitat de vida de les persones residents.

Ja fa més d’un any que la residència Alchemika va obrir les portes. En ser un començament des de zero, els usuaris i els seus familiars van donar un temps de confiança a la UTE Ingesan-Asproseat, procedent del món de la construcció, que va guanyar un concurs de la Generalitat en què es va prioritzar la part econòmica per davant de la qualitat de la cura a les persones. Això va portar l’AVV a fer convocatòries mensuals en què es reunien els familiars i parlaven de les mancances que els usuaris coincidien a detectar.

Animats per l’AVV, les famílies van crear un grup de vocals, format per persones voluntàries, per parlar amb la direcció del centre sobre les queixes i problemes, que es repetien en el temps i que no semblava que hi hagués voluntat de solucionar.

Al gener, la UTE va reduir encara més el nombre de persones encarregades de la cura dels residents. Aquest fet va coincidir amb queixes d’altres residències, gestionades també per Ingesan-Asproseat, i va ser el moment que els representants de residents i familiars es van afegir al Consell de Participació del centre.

Aleshores es va crear la Coordinadora de les Cinc Residències (Alchemika, Bertran i Oriola, Bon Pastor, El Molí, i Mossèn Vidal i Aunós). Per a aquest grup de familiars, això va suposar moltes hores de reunions, tant amb la direcció del centre com amb la UTE, la Generalitat, la Síndica, l’Ajuntament central, regidors de diversos partits i districtes, parlamentaris de diversos partits polítics, i la Plataforma SOS Gent Gran Barcelona Viure amb dignitat (impulsada per la FAVB), sempre oberts a qui donés solucions. També han participat en recollides de firmes, manifestacions i trobades amb mitjans de comunicació.

Fruit de tota aquesta lluita, el 13 de juliol del 2017 es va aprovar la Moció 149/XI del Parlament de Catalunya, sobre la situació de les residències de gent gran. Com a conseqüència, la UTE Ingesan-Asproseat no renovarà la gestió i l’actual durarà, com a màxim, fins al 31 de desembre. S’està mirant que una altra empresa agafi la gestió ara, amb caràcter provisional, fins a la nova adjudicació, de manera que no calgui continuar amb Ingesan-Asproseat. Es farà un nou concurs, que es publicarà al mes de novembre, amb un plec de prescripcions tècniques nou i —en principi— millor, ja que la Generalitat ha acceptat escoltar les aportacions de les famílies i altres sectors. L’aportació que més ha remarcat la Coordinadora és que no es premiï la part econòmica i sí, en canvi, la qualitat del servei humà que reben els usuaris.

La Generalitat està en contacte amb la Coordinadora i hi manté reunions. Insisteix que els familiars han d’exposar les seves queixes a la direcció del centre per escrit i recollir-ne una còpia amb el segell d’entrega, o bé, si el cas és més greu, fer una denúncia directament a la Generalitat, amb indicació del dia i l’hora del fet i informes o proves fotogràfiques (només del familiar, protegint sempre la intimitat de la resta de residents). Si es considera convenient, es pot informar els representants del Consell de Participació del centre, per tal que en converses amb la direcció es faci un seguiment del tema.

En aquests moments, com a conseqüència de totes aquestes mobilitzacions, s’ha recuperat el personal que havien reduït, un reforç per al centre de dia, i en aquests moments hi ha un gerocultor en el torn de nit a cada planta. No és suficient, però és una millora.

Està previst que al començament del 2018 surtin els resultats del concurs de les cinc residències.

L’AVV, la FAVB i la Coordinadora de les Cinc Residències tenen com a tema pendent, en el qual intensificaran les seves forces, tornar a les residències el servei dels CAP respectius i aconseguir que deixin d’estar gestionades per Mutuam, que fins ara s’ha demostrat que no està donant un bon servei als usuaris. Una altra mancança és l’absència d’un espai d’aparcament per a ambulàncies, que és molt necessari per les característiques del centre.

Etiquetas:

Per poder millorar els nostres serveis i també poder mostrar contingut relacionat amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació, utilitzem cookies pròpies i de tercers. Si continues navegant, considerem que n'acceptes la utilització. Més informació aquí política de cookies. ACEPTAR

Aviso de cookies